Euroopan unioni on EY-asetuksen N:o 1222/2009 alaisesti määrännyt, että kaikkien 1. heinäkuuta 2012 jälkeen valmistettujen auton- ja hyötyajoneuvonrenkaiden on sisällettävä EU-vakiorengasmerkinnät, jotka luokittelevat ne kolmen suorituskykyominaisuuden mukaan:polttoainetehokkuus asteikolla A–G, märkäpito asteikolla A–G ja melupäästö desibeleinä.
Tämä asetus ei koske seuraavia rengastyyppejä: uudelleen pinnoitetut renkaat, ammattikäyttöön tarkoitetut maastorenkaat, kilpa-/urheiluauton renkaat, tietynlaiset renkaat, jotka on suunniteltu parantamaan pitoa, esimerkiksi nastarenkaat, T-tyypin väliaikaisesti käytettävät vararenkaat, ennen vuotta 1990 valmistettujen autojen renkaat, renkaat, joiden suurin sallittu nopeus on 80 km/h, sekä renkaat, joiden vanteen halkaisija on 254 mm tai vähemmän tai 635 mm tai enemmän. Tämän merkinnän tarkoituksena on toisaalta edistää taloudellista ja ekologista tehokkuutta liikenteessä sekä parantaa liikenneturvallisuutta, ja toisaalta auttaa kuluttajia valitsemaan sopivat renkaat varmistamalla tuotteiden tietty läpinäkyvyysaste.
Tästä huolimatta merkintää on kritisoitu siitä, että se ilmentää vain harvoja ominaisuuksia. Asiantuntijoiden mielestä renkailla on monia muita liikenneturvallisuuden kannalta tärkeitä ja oleellisia ominaisuuksia. Näitä ovat muiden muassa, mutta eivät ainoastaan, vesiliirto-ominaisuudet, ajovakaus, käyttöikä, märkäpidon lisäksi muut ominaisuudet märillä ja kuivilla teillä sekä lumiominaisuudet. Rengasvalmistajat esittävät, että loppukäyttäjän kannattaa edelleen pitää eri instituutioiden ja alan julkaisujen testituloksia erittäin tärkeänä tiedonlähteenä, koska niissä arvioidaan lukuisia erilaisia renkaiden ominaisuuksia.
WintermaxNW211 tyre review
Keskiarvo 297 Testitulokset
Pito kuivalla tiellä
Jarrutusominaisuudet kuivalla tiellä
Pito märällä tiellä
Jarrutusominaisuudet märällä tiellä
Pito lumisella tiellä
Ajomukavuus
Sisäinen melu
Renkaan kuluminen
Polttoaineenkulutus
Ajetut kilometrit
8 409
24.06.2020kirjoittanutkukavaan Kaikissa neljässä renkaassa oli pystyheittoa (yhdessä sen pystyi sietämään). Tasapainotettiin ja käänneetiin vanteilla ja lopulta vaihdoin niistä kolme. Minulle hyvitettiin ainostaan 15 per rengas ylimääräisestä työstä ja vaivasta. Vaikka kulut olivat moninkertaiset. Kelvoton suoritus.
05.03.2020kirjoittanutMika Pöllänen Tämä talvi ei Suomessa ollut paras ominaisuuksien testaamiseen. Rengas toimii mielestäni oikein kelvollisesti vähälumisissa olosuhteissa. Talvipitokin vaikutti aivan kohtuulliselta sen mitä sitä pääsi kokeilemaan. Rengas myös riittävän hiljainen. Suomen tiestö kohtuuttoman huonokuntoista joten siitä johtuen ehkä paikoin rengasääni tulee läpi. Kaiken kaikkiaan hinta laatusuhde erittäin positiivinen. Olen erittäin tyytyväinen että olen valinnut varsinkin kitkarenkaan tänä talvena. Etelä Suomessa ei nastarenkaita pitäisi muutenkaa käyttää ollenkaan. Liikennemäärät suuret, lunta harvoin teillä, tiestö kuluu kohtuuttomasti nastarenkaita käytettäessä. Nykyisin kitkarenkaat ovat kehittyneet niin hyviksi ettei pidon kanssa ole mitään ongelmia kunhan muistaa varautua ja asennoitua oikein liikenteessä.