Blizzak LM-30 sopii laajaan valikoimaan autoja, T- ja H-suorituskykyluokkiin asti. Se tarjoaa turvallista talviajoa kaikissa olosuhteissa, lumella ja jäällä. Tarkka ajotuntuma Erityisominaisuuksia ovat mm. uudet 3D-saippaukset keskirivassa, jotka antavat lisäpitoa ja jäykistävät kulutuspinnan paloja. Tiheäsärmäinen keskialue tarjoaa huippuluokkaisen pidon ajettaessa lumella ja jäällä. Z-muotoiset rivat vahvistavat särmien vaikutusta. • Epäsymmetrinen kuvio, jonka tiheäsärmäinen keskialue tarjoaa huippuluokkaisen pidon ajettaessa lumella ja jäällä
Optimoitu urien jako, joka tasapainottaa suorituskykyä ajettaessa lumella, märällä ja kuivalla pinnalla
Silica-vahvistettu kulutuspinnan seos mahdollistaa luotettavan jarrutuksen ja pidon kaikissa talviolosuhteissa
Vankka ja kestävä rakenne takaa yhdenmukaisen ja miellyttävän hallinnan.
Bridgestone on tehnyt uudesta Blizzak LM-30 -renkaasta myös ympäristöystävällisemmän verrattuna edeltävään Blizzak LM-20 -renkaaseen. Vierintävastusta pienennettiin jopa 16 prosentilla, joka saavutettiin rungon muodon ja vyöpaketin muutoksesta aiheutuneella painon pudotuksella. Tämän ansiosta polttoaineen kulutusta on vähennetty jopa 2,5% ja hiilipäästöjä puolestaan jopa 4,5 g/km. LM-30 on myös yli 1 dB hiljaisempi ulkoa mitattuna ja 2 dB auton sisältä mitattuna.
EU:n rengasmerkinnät / tehokkuusluokat
Euroopan unioni on ottanut käyttöön EU:n rengasmerkinnät asetuksella nro 1222/2009, joka sitoo kaikkia EU:n jäsenvaltioita samalla tavalla. Asetus koskee henkilöautojen renkaiden, kevyiden kuljetusautojen renkaita sekä raskaiden kuljetusautojen renkaita, jotka on valmistettu 1.7.2012 jälkeen.
Testauksen kohteena on kolme eri osa-aluetta: vierintävastus, märkäpito sekä vierintämelu, jota rengas päästää liikenteessä.
EU:n rengasmerkinnät eivät koske seuraavia renkaita: uudelleen pinnoitetut renkaat, ammattikäytössä olevat off-road-renkaat, kisarenkaat, pitoa parantavia lisävarusteita sisältävät renkaat, kuten piikkirenkaat, T-luokan hätätilanteissa käytettävät renkaat, erityisrenkaat jotka on tarkoitettu asennettavaksi ennen 1. lokakuuta 1990 rekisteröityihin autoihin, renkaat joiden suurin sallittu nopeus on 80 km/h, sekä renkaat joiden vanteiden nimellinen halkaisija on korkeintaan 254 m tai vähintään 635 mm.
Tämän asetuksen myötä Euroopan unionin tavoitteena on edistää tieliikenteen taloudellista ja ekologista tehokkuutta sekä lisätä tieturvallisuutta samalla, kun tuotteista tulee kuluttajille läpinäkyvämpiä merkintöjen toimiessa päätöksen teon aktiivisena apuvälineenä.
Jo käyttöönoton aikana asiantuntijat ovat kritisoineet sitä, että EU:n rengasmerkinnät ikävä kyllä antavat tietoa vain muutamista tuotteen ominaisuuksia. Vierintävastuksen, märkäpidon ja vierintämelun lisäksi, jotka ovat EU:n rengasmerkintöjen keskipisteessä, renkailla on paljon enemmän tärkeitä ja turvallisuuden kannalta olennaisia ominaisuuksia, kuten vesiliirto-ominaisuudet, ajovakaus, kestävyys, jarrutusominaisuudet kuivilla ja märillä teillä, toiminta talviolosuhteissa, jne.
Rengasvalmistajat ovat huomauttaneet, että erilaisten instituutioiden ja lehtien suorittamat testit ovat edelleen tärkeä tietolähde loppukäyttäjälle. Näissä testeissä testataan yleensä turvallisuuden kannalta tärkeämpiä tuotteiden ominaisuuksia EU:n rengasmerkintöihin lukeutuvien standardivaatimusten lisäksi, mitkä ovat aina tärkeitä loppuasiakkaalle.
Blizzak LM-30 tyre review
Keskiarvo 818 Testitulokset
Pito kuivalla tiellä
Jarrutusominaisuudet kuivalla tiellä
Pito märällä tiellä
Jarrutusominaisuudet märällä tiellä
Pito lumisella tiellä
Ajomukavuus
Sisäinen melu
Renkaan kuluminen
Polttoaineenkulutus
Ajetut kilometrit
8 780
04.02.2011kirjoittanutRisto Heikkala Pito lumisilla ja jäisillä teillä on todella huono, mielellään vaihtaisin renkaat toisiin. Kokemusta kitkarenkaista vuodesta 1999 lähtien.
Kuule ensimmäisten joukossa uusista tuotteista, erikoistarjouksista ja kampanjoista. Tilaa heti Tirendo.fi-uutiskirje ja saat 5 € alennuksen seuraavasta ostoksestasi. Minimitilauksen arvo 150 €, voidaan käyttää vain kerran.